Rokovanie sa uskutočnilo v Humennom, ktoré by malo byť cieľovou stanicou požadovaného priameho vlakového spoja.
Cieľom stretnutia, ktoré zvolal prešovský primátor, bol podpis listu, v ktorom zástupcovia dotknutých miest Prešovského regiónu žiadajú ministra o zavedenie priameho denného vlakového spojenia počas pracovného týždňa s odchodom z Humenného v ranných hodinách v smere Prešov – Poprad – Žilina a príchodom do Bratislavy napoludnie a spätný spoj s odchodom z Bratislavy v smere Prešov – Humenné v odpoludňajších hodinách.
Dnešnému stretnutiu predchádzalo pracovné rokovanie na tému „Možnosti priameho denného železničného spojenia miest Prešovského regiónu severnou trasou s ostatnými významnými mestami Slovenska“, ktoré sa uskutočnilo v máji 2009 na prešovskej radnici za účasti zástupcov Železničnej spoločnosti Slovensko a Železníc slovenskej republiky. Podľa ich vyjadrenia, z pohľadu technických a prevádzkových podmienok takéto pravidelné spojenie je možné zaviesť.
Dôvodom, prečo mestá žiadajú o zavedenie tohto spoja, je dlhoročná nepriaznivá dopravná situácia a zlé prepojenie krajského mesta s ďalšími mestami kraja ako aj celého Slovenska, ktoré je v súčasnosti realizované prevažne cestnou dopravou, pričom existujúca sieť pozemných komunikácií je výrazne nedostatočná. Aj napriek skutočnosti, že prebiehajú prípravné práce na výstavbu diaľnice D1, resp. prebieha jej postupná výstavba na území Prešovského regiónu, časový horizont uvedenia diaľnice do prevádzky je ešte značne dlhý.
Navrhované priame železničné spojenie by malo priniesť lepšie a jednoduchšie sprístupnenie celého regiónu a zároveň odľahčenie cestnej komunikačnej siete. Vzhľadom na skutočnosť, že podpísaní primátori navrhujú presmerovanie jedného denného vlakového spojenia z Košíc do Prešova a Humenného, nie je predpoklad, že dôjde k zvýšeniu finančného zaťaženia na zabezpečenie prepravy obyvateľov.
„Súčasné prepojenie mesta Prešov a ďalších miest regiónu s ostanými časťami Slovenska železničnou dopravou je vykonávané jedine s núteným prestupom cestujúcich v Kysaku. Pre cestujúcich, ktorí z tohto regiónu cestujú do Bratislavy to znamená, že potrebujú prestupovať
dva- i trikrát, kým prídu do cieľa svojej cesty. Keďže ani medzi Prešovom a Košicami nie je zavedená taktová doprava osobných vlakov, občania radšej volia prepravu osobnými motorovými vozidlami, “ uvádza sa v liste adresovanom ministerstvu dopravy.
Pri porovnaní súčasného dopravného spojenia prešovského regiónu so susedným regiónom Košíc je jednoznačne vo výhode Košický región. Ten má denné železničné spojenie v rozsahu jedenástich rýchlikov a IC vlakov, existujúcu južnú cestnú trasu, ako aj spojenie leteckou dopravou. Rozlohou a počtom obyvateľov pritom ide o menší región.
Mesto Prešov je jediné krajské mesto na Slovensku, ktoré takéto pravidelné denné spojenie s hlavným mestom nemá. Primátori v liste argumentujú, že táto skutočnosť je obmedzujúca nielen pre mesto Prešov, ale aj celý región vo všetkých oblastiach života jeho obyvateľov. Určite zanedbateľným nie je ani aspekt, že táto skutočnosť nepriaznivo pôsobí aj na rozvoj cestovného ruchu v tomto regióne a znižuje využitie a efektivitu existujúcej železničnej infraštruktúry.
Možnosťou pre urýchlené riešenie tejto situácie je zavedenie priameho pravidelného denného spojenia miest Humenné – Prešov – Poprad – Žilina - Bratislava železničnou dopravou vo forme IC vlaku, ktorý by spolu s vhodne načasovanými prípojmi zabezpečil pohodlné dopravné spojenie celej spádovej oblasti, t. j. okresov Bardejov, Humenné, Medzilaborce, Sabinov, Stropkov, Svidník, Snina a Vranov nad Topľou.
Podmienkou pre zaradenie tohto požadovaného spoja do nového železničného grafikonu, ktorý začne platiť decembra 2009, je odsúhlasenie tejto požiadavky Ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií SR.
Katarína Pirohová
hovorkyňa primátora mesta